FinELibin neuvottelut Taylor & Francisin ja Wileyn kanssa haastavassa tilanteessa

14.12.2018

FinELib-konsortio neuvottelee parhaillaan uusia sopimuksia kahden merkittävän kustantajan, Wileyn ja Taylor & Francisin, kanssa. Nykyiset sopimukset päättyvät 31.12.2018.

FinELibin tavoite neuvotteluissa on saada tilaajaorganisaatioille (korkeakouluille ja tutkimuslaitoksille) pääsy tieteellisiin lehtiin sekä mahdollistaa tutkijoiden avoin julkaiseminen ilman että konsortion maksamat kokonaiskustannukset kasvavat. Valitettavasti sekä Taylor & Francis että Wiley haluavat nostaa konsortion kustannuksia merkittävästi. Neuvottelujen jatkosta riippuu se mikä vaihtoehdoista toteutuu:

• jos FinELib onnistuu neuvotteluissa, FinELib-konsortion tutkijat voivat julkaista artikkelinsa avoimena Taylor & Francisin ja Wileyn lehdissä ilman lisäkustannuksia

• jos FinELib ei pääse sopimukseen joulukuun loppuun mennessä, on mahdollista että korkeakoulut ja tutkimuslaitokset menettävät pääsyn näiden kustantajien uusiin 1.1.2019 jälkeen julkaistuihin artikkeleihin ja osaan jo julkaistusta materiaalista

Mistä neuvotteluissa on kyse?

FinELib haluaa tehdä kustantajien kanssa transformatiivisia sopimuksia, ja siirtää lisenssimaksuihin käytettyjä varoja avoimen julkaisemisen edistämiseen. Tällä hetkellä FinELib-konsortion jäsenet maksavat vuosittain useita miljoonia euroja päästäkseen lukemaan Taylor&Francisin ja Wileyn lehtiä. Kustantajat vaativat merkittäviä lisämaksuja siitä, että sopimukset sisältäisivät myös avoimen julkaisemisen mahdollisuuden. FinELib ei pidä kustantajien kustannusvaatimuksia kohtuullisina eikä kestävinä.

”Avoimeen julkaisemiseen on siirryttävä nopeasti ja sopimusten on oltava kustannusneutraaleja. Yliopistorehtorit eivät voi suositella sopimusten uusintaa, jos ne eivät täytä näitä vaatimuksia. Odotamme kustantajien tekevän kanssamme yhteistyötä avoimuuden edistämiseksi”, sanoo Seppo Parkkila, Tampereen yliopiston vararehtori ja FinELibin neuvottelustrategiaryhmän puheenjohtaja.

Kansainvälinen liike kohti avointa julkaisemista

Konsortiosopimukset jotka mahdollistavat avoimen julkaisemisen hybridilehdissä ovat FinELibille vain lyhyen tähtäimen tavoite. Perimmäisenä tavoitteena on uudistunut julkaisujärjestelmä, jossa tilaus- ja hybridilehdet ovat kehittyneet täysin avoimeksi lehdiksi. Avoin julkaiseminen antaa tutkimukselle laajemman näkyvyyden ja mahdollistaa jaetun tiedon hyödyntämisen koko yhteiskunnassa – sekä Suomessa että kansainvälisesti. Samaan tavoitteeseen pyrkii yhä kasvava joukko maita, tutkijoita ja yliopistoja. Tämä on hiljattain näkynyt esim. tutkimusrahoittajien Plan S-lausunnossa, Berliinin open access -konferenssissa sekä Kalifornian yliopiston ja Ruotsin neuvotteluissa.

Mitä seuraavaksi?

FinELibin nykyiset sopimukset Taylor & Francisin ja Wileyn kanssa päättyvät 31.12.2018. Tämän takarajan lähestyessä FinELib-konsortion jäsenet varautuvat erilaisiin skenaarioihin tarjotakseen tiedeyhteisöilleen mahdollisimman kattavan pääsyn tieteellisiin artikkeleihin, riippumatta siitä mitä neuvotteluissa tapahtuu.